Terug naar overzicht

Auteur: Godewijn Aldershoff
Nieuw item: 13/03/2026

Verslag bijeenkomst leden Commissie Tweede kamer met inwoners

Op vrijdagmiddag 13 maart vond een bijeenkomst plaats in De Dillewijn, met bewoners die door de gemeente waren uitgenodigd omdat zij een groep (vereniging) binnen de gemeente vertegenwoordigen. De Commissie heeft ‘s ochtends ook met de gemeenteraad gesproken en met beide burgemeesters. Zeven leden van de Commissie Binnenlandse Zaken van de 2e kamer (CDA, JA21, BBB, VVD, D66, FvD) schoven vrijdagmiddag de 13e maart elk aan een van der zes tafels aan waar werd geluisterd naar meningen, ervaringen en zorgen van bewoners, waarbij na 20 minuten werd gerouleerd door de leden en de bewoners bleven zitten. Er werden door hen gerichte vragen gesteld m.n. over het proces vanaf de start, het draagvlak en zorgen. Een enkele partij (Ja21) gaf -meer principieel- aan tegen dergelijke fusies te zijn waarbij dorpen in stedelijke gebieden worden op- en overgenomen. De BBB en FvD lieten zich in vergelijkbare bewoordingen uit. Door bewoners is ook aangegeven dat het nu niet door laten gaan van deze fusie grote risico’s met zich mee kan brengen. Het betekent dat Wijdemeren alleen staat, omdat alle andere gemeenten al zijn gefuseerd. Met het ook op nog komende fusies elders in Nederland wil de Commissie tóch een goed en scherp beeld krijgen, dus ook daarom was dit bezoek voor hen nuttig en leerzaam. Ook kwam aan bod de mogelijkheid om de fusie te beperken tot de ambtenarenfusie, waarbij er wél een gezamenlijk ambtenarenapparaat is, maar waarbij er 2 gemeenteraden en 2 burgemeesters blijven, na 1 jan 2027. De Commissie heeft ‘s ochtends ook met de gemeenteraad gesproken en met beide burgemeesters. De aldus verkregen informatie en inzichten worden meegenomen ter voorbereiding op de stemming over dit plan in zowel de 2e als ook de 1e kamer.

Fusie Hilversum-Wijdemeren

Andere bekeken ook

Bezig met laden...